Kaikesta valmistelusta huolimatta, hieman jännitti aamuauringon paisteessa kun ensimmäinen kuorma kaarsi pihaan.
 |
| Ensimmäinen kuorma |
 |
| Kuormalavan sisältä paljastuu itse toimitus ja nostinlaitteisto |
 |
| Yhteistyössä kuskin kanssa, löydettiin soveltuvat paikat laskuille |
 |
| Ensimmäinen kuorma pihalla, muutama lisälaskualusta paikalleen ja suojapeitteet samantien päälle |
 |
| Toinen lasti saapuu ja puretaan tontille, kuormahihnat kerittiin nipuille kuskia varten |
 |
| Molemmat kuormat purettuna, lähimpänä perustuksia on ensimmäisenä käyttöönotettavat tavarat |
 |
| Tunnin kuluttua edeltävästä lähetyksestä saapuu tontille myös kattoristikot |
 |
| Ristikot käännettiin hiljaisella ajotiellä ympäri, ilman liikenteen häiriintymistä. |
 |
| Kattoristikoille saatiin paikka tontilla. Ne tuettiin kuljettajan toimesta vinoilla parruilla kaatumista vastaan. |
 |
| Noin kymmenen minuutin jälkeen saapumisesta kattoristikoiden toimitus on jo ohi ja kuljettaja siirtyy seuraavaan hommaan |
 |
| Tontilla jatkettiin vielä suojaustyötä ja huomattiin että suojapeitteitä ei siltikään tullut tarpeeksi |
 |
Jo etukäteen kaupoista sovittu raksapaku käydään noukkimassa Kamux Vantaa Airport pisteestä. Olin jo aiemmin miltei kuopannut ajatuksen, että saataisiin edes hankittua raksapakua kohtuu hinnalla. Jaakko Pitkäranta kuitenkin osoitti, että autokauppoja voi tehdä myös ihan rehellisesti ja helposti. Vaikka en ole tätä ennen ollut automiehiä, niin kohta saatan siihen livetä. Tämä Huyndai H1 van oli todella hyvässä kunnossa, huoltojen ja tuntuman perusteella pitäisi kestää vuoden ilman suurempia ongelmia ja leimaa riittää koko raksaprojektin läpi. Yleisesti ko. autosta voisi sanoa seuraavaa: ajettavuus ja äänitaso, kuin henkilöautolla, tehoa kuin pienessä kylässä, paikat kolmelle ja riittävästi tilaa kuormatilassa (hieman päälle kaksi metriä pitkä ja leveämpi kuin kuormalava). Peräkoukkukin löytyy, jos tarvii pidempää tavaraa kärrätä. Sangen täydellinen meidän tarpeisiin, ehkä ainoita huonompana puolena voisi olla kulutus.
Opittavaa
- Hommaa raksapaku jo hyvissä ajoin ennen työmaavaiheen alkua
- Jos mahdollista koita saada talotoimittajan edustaja merkkaamaan laskupaikat etukäteen
- Arvioi talotoimittajan edustajan kanssa
- lavojen/muiden laskualustojen määrä ja ota runsaasti ylämääräisiä
- suojapeitteiden määrä ja hanki muutama ylämääräinen
- Hanki muutamia parruja, joita voit laittaa kuormien väliin, tai niiden päälle
- Varaa toimitusajankohdille itsellesi aikaa, jotta yllättävissäkin tilanteissa sinulla on riittävästi aikaa asioiden hoitamiseen (pressujen hakemiseen, suojaamiseen, laskualustojen siirtelyyn, jne.)
- Ole valmis kun talotoimitus tulee, jos saat houkuteltua apulaisen tai kaksi paikalle, hommat menee todella näppärästi
- Kun tavaroita lasketaan tontille
- Muista turvallisuus! Kukaan ei saa mennä kuorman alle, tai sujauttaa itseään paikkaan missä voi jäädä puristuksiin. Katsokaa myös laskiessa ettei jää jalat alle, käyttäkää turvakenkiä ja hanskoja
- Kommunikoikkaa porukan kanssa aktiivisesti ja riittävällä volyymillä mihin suuntaan pitäisi mennä, koska liikutaan ja koska pysähdytään
- Siirtele alustaa tarpeen mukaan kohdalleen kuorman alle ennen kuin massa on alustan päällä
- Varmistakaa, että kuormahihnat eivät jää kuorman alle
- Jos havaitset huonokuntoisen tai viallisen tuotteen, ilmoita siitä välittömästi talotoimittajalle
- suojaa tuotteet heti
- älä laita pressuja maahan kiinni, vaan kiinnitä pressu kuorma-alustan päältä, jotta ilma kiertää pressun alla
- laita kuormien päälle parru, jonka päälle pressu, auttaa sateen valumista pressuilta pois
- käy toimitus vielä läpi myöhemmin ja tarkista, että kaikki tarvittava on tullut ja kaikki ovat kunnossa
|
Kommentit
Lähetä kommentti